Špaldova pšenica sa pestovala pred stáročiami, je to jeden z pôvodných druhov pšenice a v histórii zaznamenala oveľa menej zásahov šľachtiteľov, ako rozšírená pšenica.

Špalda patrí medzi obilniny, ktoré vynikajú svojou chuťou. Viacerí sa zhodujú na tom, že je chutnejšia ako klasická pšenica a pripomína dokonca chuť orieškov. Je to druh pšenice, ktorá má špeciálny obal zrna. Tento ju chráni pred negatívnymi vonkajšími vplyvmi a zároveň zachováva vysoký obsah živín v zrne. Je plodinou vhodnou k pestovaniu ekologickým spôsobom.

Ľahšie stráviteľná

Je ľahšie stráviteľná než všetky ostatné obilniny a v akejkoľvek podobe. Snáď práve skutočnosti, že špalda nebola nikdy umelo šľachtená vďačíme za to, že si zachovala nielen chutnosť a cenné nutričné vlastnosti pôvodných planých foriem obilnín, ale ešte jednu zaujímavú vlastnosť – pri konzumácii špaldy sa tuk v tele neukladá tak intenzívne.

Špalda sa vysokým obsahom lepkovej bielkoviny výborne hodí na pečenie alebo ako prísada do pšeničnej múky, chudobnej na lepkovú bielkovinu. Pokojne si z nej upečte koláče, cestoviny, halušky, palacinky, knedle, či chlieb. Obsahuje množstvo vlákniny a je bohatá na vitamíny skupiny B. Je tiež dobrým zdrojom bielkovín. Obsahuje všetkých 8 esenciálnych aminokyselín, ktoré v rastlinných potravinách obvykle chýbajú.

Uvarená ako kaša alebo šrot je vhodná na choroby žalúdka a čriev. Pri prevencii alebo liečbe rakoviny sa odporúča denne jesť špaldovú kašu a špaldové klíčky.

Je takisto lepšie tolerovaná ľuďmi, ktorí sú alergickí na pšenicu.

Recept na špaldovú kašu

Špaldu umyjeme a opražíme v rúre. Vychladnuté zrná jemne pomelieme v mlynčeku na obilie. Polovicu hrnčeka vzniknutej múky zmiešame s polovicou hrnčeka vody a privedieme k varu. Kašu varíme do zhustnutia. Nakoniec ju môžeme podávať okorenenú či doplnenú o ovocie a med.

Dobrú chuť!

Páči sa ti tento recept? Zdieľaj ho:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •